Išplėstinė paieška
 
 
 
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Konkurencingumas

  
 
 
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142
Aprašymas

Tarptautinio konkurencingumo samprata. Tarptautinio konkurencingumo kitimas. Tarptautinės prekybos politikos priemonės. Užsienio politikos problemos. Lietuva tarptautinio konkurencingumo arenoje. Lietuvos ekonomikos apžvalga. Investicijų pritraukimas į Lietuvą. Laisvoji ekonominė zona. Investicijų pritraukimas į Lietuvą programos. Muitų politika. Europos sąjungos politika. Integracijos poveikis Lietuvos įmonių konkurencingumui. Europos Sąjungos (ES) konkurencijos politika. Europos Sąjungos (ES) konkurencijos politikos diegimas Lietuvoje. Apdirbamosios pramonės konkurencingumas Europos Sąjungos (ES) šalių atžvilgiu. Lietuvos apdirbamosios pramonės struktūros ypatumai. Išvados.

Ištrauka

Pagrindinis kiekvienos valstybės ekonominis tikslas – užtikrinti pastovius ir aukštus ekonominės plėtros tempus, pakankamai aukštą bei kylantį savo šalies piliečių gyvenimo lygį. Svarbus uždavinys tai pasiekti – palaikyti aukštą šalies įmonių konkurencingumo lygį, kuris tiesiogiai įtakoja produkcijos bei paslaugų kokybę ir kainą.
Tarptautinio konkurencingumo apibrėžimą galima nesunkiai rasti mokslinėje ar taikomojoje literatūroje kur tarptautinis konkurencingumas plačiąja prasme yra apibrėžiamas kaip šalies sugebėjimas gaminti prekes ir teikti paslaugas, kurios tenkintų tarptautinių rinkų poreikius, ir kartu užtikrinti ir didinti savo piliečių realias pajamas. Siauresne prasme konkurencingumui aprašyti kartais naudojami tik atskiri užsienio prekybos (ypač eksporto) arba makroekonominiai (bendro vidaus produkto (BVP) ir kt.) rodikliai. Tačiau aprašyti konkurencingumą remiantis vien tik ekonominiais rodikliais nebūtų labai tikslu ir visapusiškai teisinga, nes šalies kitose srityse pasiekti rezultatai taip pat įtakoja konkurencingumo lygį ir yra neatsiejami nuo bendros valstybės ekonominės raidos.
Konkurencingumas apibrėžiamas įmonės, pramonės šakos ar segmentų bei nacionaliniame lygiuose [10]:
1. įmonė turi konkurencinių privalumų, jei gali gaminti ir parduoti konkurencinėse rinkose homogeniškus gaminius palankesnėmis kainomis nei kitos be subsidijų, arba jei gali gaminti unikalius gaminius, ar kurti ypatingas savybes esamiems gaminiams – inovacinius gaminius, jų patobulinimus, kurių kitos įmonės gaminti negali;
2. pramonės šaka ir segmentas turi konkurencinių privalumų, jei: a) yra pakankama konkurencija, kuri gerina produktyvumą ir skatina inovacijas, b) vartotojai yra reiklesni ir pažangesni už konkurentų, c) egzistuoja sinergijos tarp įmonių, galimybės pradėti naują verslą ir pozityvi išorinė aplinka (informacijos gausa), d) įmonės patobulino turimus gamybos veiksnius;
3. šalis turi konkurencinių pranašumų, jei verslo aplinka palanki atskirų ūkio segmentų plėtrai, o šalies ekonomika gali mobilizuoti išteklius produktyviam jų panaudojimui.
Į konkurencingumo sąvoką įeina ir konkurencinės rinkos apibrėžimas:
Konkurencinė rinka (arba tobula konkurencija) - tai tokia rinkos struktūra, kai nė viena firma (gamintoja ar pardavėja) savo elgesiu negali paveikti rinkos kainos, t. y. bet kuri firma yra kainos gavėja (ji prisitaiko prie tam tikros kainos, su ja sutinka).
Tobulos konkurencijos egzistavimui reikia tam tikrų sąlygų, kurios iš esmės nulemia konkurencinės rinkos savybes:
Didelis firmų skaičius. Pagrindinė tobulos konkurencijos savybė yra ta, kad yra daug nepriklausomų pardavėjų, kurie veikia gerai organizuotoje rinkoje.
Standartinė (identiška) produkcija. Konkurencinės firmos gamina standartinę arba vienodą produkciją. Taigi visos firmos, veikiančios tam tikroje šakoje, parduoda iš esmės identišką prekę, pvz., grūdus, naftą, metalus, popierių. Taigi kiekvienas firmos produktas yra tobulas substitutas kitos firmos produktui.
Kainos gavėja. Konkurencinėje rinkoje atskiros firmos labai nežymiai kontroliuoja rinkos kainas. Ši savybė išplaukia iš dviejų ankstesniųjų. Tobulos konkurencijos sąlygomis kiekviena firma gamina pakankamai mažai produkcijos, kad, keisdama savo produkcijos apimtį, negalėtų paveikti bendrosios paklausos ir rinkos kainos. Taigi atskiras konkurencinis gamintojas sutinka su kaina, jis negali nustatyti rinkos kainos, o gali tik prisitaikyti prie jos.
Laisvas įėjimas ir laisvas išėjimas iš šakos. Naujos firmos gali laisvai įeiti į šaką, o jau veikiančios firmos - laisvai išeiti iš konkurencinės šakos. Tam nėra jokių rimtų kliūčių: teisinių, techninių, finansinių, ekonominių ir kt., kurios galėtų sutrukdyti susikurti naujoms firmoms ir realizuoti savo produkciją konkurencinėje rinkoje.
Kokios priežastys bei sąlygos įtakoja tarptautinę konkurenciją? Be jokios abejonės galima sutikti nuomonių, kurios prieštarauja viena kitai ir kartais visai neaišku, kas teisus, o kas ne, nes tarptautinę konkurenciją lemiančios priežastys ir sąlygos traktuojamos labai nevienodai ir net prieštaringai. Sekant M.Porteriu [11] galima išskirti tokius požiūrius:
1. tarptautinė konkurencija yra šalies konkurencingumas kaip makroekonominis reiškinys, kurį formuoja valiutos kursai, palūkanų normos, užsienio prekybos balansas ir kiti tarptautinių ekonominių ryšių makroekonominiai rodikliai;
2. valstybės konkurencingumą sąlygoja pigios kvalifikuotos darbo jėgos gausa, kuri leidžia eksportuojamą produkciją gaminti mažesniais kaštais negu vidaus ir užsienio konkurentai, parduoti tą produkciją žemesnėmis kainomis;
3. šalies tarptautinis konkurencingumas priklauso nuo turimų gamtos išteklių gausos ir jų panaudojimo kaštų;
4. tarptautinę konkurenciją lemia valstybės ekonominės politikos priemonės: tikslinės tarptautinių ekonominių ryšių programos, eksporto skatinimas ir importo stabdymas, kvotų, subsidijų politikos taikymas ir kitokios taip vadinamos protekcionizmo politikos priemonės;
5. valstybės tarptautinį konkurencingumą garantuoja valdžios ir valdymo organų tiesioginis ekonomikos struktūros ir dinamikos, gamybos šakų ir įmonių veiklos reguliavimas, valstybinio ekonomikos sektoriaus buvimas; ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2007-03-28
DalykasTarptautinės ekonomikos kursinis darbas
KategorijaEkonomika >  Tarptautinė ekonomika
TipasKursiniai darbai
Apimtis40 puslapių 
Literatūros šaltiniai11
Dydis67.53 KB
Autoriusegle
Viso autoriaus darbų5 darbai
Metai2000 m
Klasė/kursas3
Švietimo institucijaVytauto Didžiojo Universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Konkurencingumas [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Kursiniai darbai
  • 40 puslapių 
  • Vytauto Didžiojo Universitetas / 3 Klasė/kursas
  • 2000 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą